Jak se Amazon za méně než 30 let tak rozrostl

Amazon se bezpochyby stal jednou z nejsilnějších a nejznámějších multinacionálních technologických společností. Od roku 1994, kdy jej Jeff Bezos založil jako e-shopu na prodej knih, se rychle rozrostl a rozšířil i do dalších oborů. V dnešní době jsou knihy jen jedním z mnoha produktů, které můžete koupit nebo prodat přes Amazon. Kromě toho zde najdete také software, videohry, elektroniku, hračky, oblečení, šperky, nábytek, a dokonce i potraviny.

Kromě e-obchodování se Amazon zaměřuje také na služby cloud computingu, digitální streaming a umělou inteligenci. Tato společnost dokonce vyvinula i některé vlastní produkty spotřební elektroniky (Kindle, Echo, Fire Tablet/TV/OS), má vlastní vydavatelskou odnož a filmové/televizní studio.

V roce 2019 tržby přesáhly 280,5 miliard dolarů.

Amazon na internetu

Společnost působí v Americe, Asii, Evropě a Oceánii a vlastní 18 webových domén. Domovská doména amazon.com dokázala měsíčně přilákat více než 130 milionů zákazníků, proto Amazon investoval mnoho peněz do zvýšení kapacity serveru pro své webové stránky, aby vydržel zvýšený provoz, zejména o Vánocích.

Zajímavou skutečností je, že se v srpnu 2013 stránky společnosti Amazon na 40 minut zhroutily. Přestože se může zdát, že je to velmi málo, společnost za tu dobu ztratila téměř 5 milionů dolarů!

Další fakta, která by Vás mohla zajímat, pokud se chystáte prodávat přes Amazon:

  1. Letos (2021) společnost Amazon očekává, že si zboží přes jejich stránky objedná přibližně 2,14 miliardy zákazníků.
  2. V roce 2019 více než 225 000 prodejců prodalo přes Amazon zboží, jehož hodnota dohromady přesahovala 100 000 dolarů!
  3. Každou hodinu se přes Amazon prodá zboží v průměrné hodnotě 17 milionů dolarů.

Kdo jsou vaši hlavní konkurenti?

Chcete-li uspět na zahraničním trhu, musíte tento trh nejprve dobře poznat. Proveďte výzkum trhu, zjistěte, jaké jsou trendy a kdo jsou vaši cíloví zákazníci. Zjistíte-li, kdo jsou vaši konkurenti, dozvíte se mnoho zajímavých informací. Zkuste tedy prozkoumat, kdo jsou nejsilnější prodejci ve vašem oboru na cílovém trhu, jak fungují, jaké ceny nabízí atd. Pokud můžete, najděte nevyužitý segment trhu, který vyhovuje vašim zájmům a kde dokážete přilákat mnoho zákazníků.

Vytvořte si vlastní podnikatelský plán

Chcete-li začít prodávat přes Amazonu, musíte si nejprve připravit podnikatelský plán, který by měl zahrnovat vaše zaměření, analýzu trhu, finanční plán, marketing a prodej i seznam vašich produktů a služeb. Jakmile poznáte své konkurenty, nechte se inspirovat a vytvořte si obchodní rozpočet a časový program, naplánujte obchodní aktivity, v rámci kterých budete moci přes Amazon dosáhnout špičkových výsledků.

Najděte své dodavatele

Existuje více způsobů, jak si zajistit vlastní dodavatele – můžete buď vyzkoušet známé společnosti (AliExpress, Alibaba atd.) nebo zkusit na veletrzích či přes vyhledávání na Googlu najít místní dodavatele.

Ujistěte se, že své dodavatele dobře znáte – kontaktujte je telefonicky, e-mailem nebo osobně navštivte jejich kancelář či provozovnu. Tímto způsobem se ujistíte, že se jedná o zodpovědné partnery, kromě toho se s nimi můžete domluvit ohledně ceny produktů, stanovit minimální množství objednaného zboží, prohlédnout si kvalitu produktů, zjistit, jaké jsou náklady na dopravu atd.

Zaregistrujte se na Amazonu

Můžete vybírat z dvou typů účtů na Amazonu:

  1. Samostatný prodejce – zahrnuty jsou základní funkce. Za registraci vám nebude nic účtováno, přesto budete muset za každý prodaný kus zaplatit 1 dolar.
  2. Profesionální prodejce – zahrnuje více funkcí. Bude vám účtováno 39,99 dolarů měsíčně.

Většinou se vyplatí začít jako samostatný prodejce a jakmile se prodej rozroste, upgradovat účet na profesionálního prodejce.

Můžete také přidat službu FBA (Fulfillment by Amazon). To znamená, že Amazon uskladní vaše produkty, postará se o vaše objednávky i zákaznický servis.

Připravte si seznam produktů a optimalizujte jej

Zajistěte si kvalitní obrázky ve vysokém rozlišení, které budou dobrou reklamou na vaše produkty. Obrázky můžete získat od dodavatele nebo si vytvořit své vlastní (doporučujeme mít profesionálně zhotovené fotografie). K popisu svého produktu můžete přidat až 7 obrázků, proto nezapomeňte ukázat všechny důležité charakteristiky produktu a zobrazit jej ze všech úhlů.

Nezapomeňte také napsat kvalitní informativní popis každého produktu, který zákazníka přesvědčí, aby si jej od vás koupil. Uveďte, pokud možno, co nejvíce informací. Nechte se inspirovat a prohlédněte si popis produktů vašich konkurentů.

Pokud chcete, aby se vaše produkty správně zobrazovaly, musíte použít správná klíčová slova a použít je jak v názvu, tak v popisu.

Produkty můžete zadávat ručně (obzvláště pokud ještě nemáte mnoho produktů) nebo můžete nahrát tabulku se všemi položkami.

Co je to Amazon Prime?

Při prodeji zboží se vyplatí, aby byly vaše produkty označeny jako Prime. To znamená, že všichni členové služby Amazon Prime dostanou při nákupu vašeho produktu dopravu zdarma (odhaduje se, že je členů Amazon Prime více než 112 milionů).

Vytvořte kvalitní popis produktu v cizích jazycích

Jakmile budete mít k dispozici profesionální popis produktu a klíčová slova ve vlastním jazyce, budete potřebovat dobrý překlad, který vám umožní prodej na zvolených zahraničních trzích Amazonu. Proto vždy prověřte, že jste kontaktovali spolehlivého překladatelského partnera a v každém případě se vyhněte strojním překladům. Potřebujete dokonalý popis produktu, který přiláká zákazníky, a vhodná klíčová slova v cílovém jazyce, která vám přinesou požadovaný výsledek.

Pravidelně aktualizujte údaj o množství produktů na skladě

Jakmile zákazník zadá objednávku, musí se údaj o množství vašeho zboží na skladě automaticky snížit. Údaj o množství produktů na skladě se musí pravidelně aktualizovat, aby se vaše nabídka zobrazila na seznamu produktů. Pokud vaše produkty docházejí, zkuste přehodnotit svůj marketingový plán a příště od dodavatele objednejte více kusů.

Jak zákazníci hodnotí vaše služby?

Pozitivní ohlas vašich zákazníků je pro váš prodej obzvláště důležitý. Zákazníci mají tendenci před nákupem číst recenze, aby zjistili, jaké jsou zkušenosti ostatních zákazníků s konkrétním prodejcem. Snažte se získat co nejvíce pozitivních recenzí – kontaktujte své zákazníky a požádejte je o zpětnou vazbu.